Danmarks nye erhvervsbank, kompasbank, har skabt en online markedsplads, kompasbank navigator, hvor SMV'er kan få hjælp til at finde digitale værktøjer og løsninger inden for bl.a. økonomistyring, administration og HR. På den måde kan de effektivisere driften, få mere overskud til kerneforretningen og styrke deres konkurrenceevne.

Der er typisk travlt med at udvikle produkter og sælge ydelser i hverdagen hos landets mange små og mellemstore virksomheder, så derfor er det ikke altid, at der er ressourcer til at sætte sig ind i de nyeste digitale løsninger. Men det er ærgerligt, for der kan være meget at hente på helt basale områder som bogføring og regnskab – ligesom der kan opnås fordele ved at satse på smarte løsninger inden for fx jura og HR. Det er i hvert fald holdningen hos Danmarks nye erhvervsbank, kompasbank, der nu i et halvt år også har hjulpet danske SMV’er med at få en nemmere og mere effektiv hverdag. Løsningen er en online markedsplads, kompasbank navigator, hvor SMV’erne nemt kan spore sig ind på deres behov og derefter komme direkte i kontakt med udbyderne af ydelserne. For SMV’erne er fordelene dels, at man kan få et bedre overblik over mulighederne, dels at de digitale værktøjer ofte tilbydes med rabat.

Nyt bank med nyt fokus

Det kan måske lyde mærkeligt, at det er en bank, der leverer denne service, men kompasbank er da også en ny form for bank, forklarer Espen Molin, der er Head of Marketplace hos kompasbank:

“Vi har som bank fokus på erhvervslivet og især SMV'erne, der ellers er lidt oversete i Danmark. Vi vil gerne hjælpe dem med at opnå deres fulde potentiale, og det gør vi ikke kun via finansiering, men også ved at facilitere dette netværk af digitale værktøjer, som kan bidrage til at effektivisere deres drift, så de kan fokusere på deres kerneområder og derved skabe mere vækst."

Espen Molin har ansvaret for kompasbank navigator, og han oplever, at kunderne har taget godt imod servicen. Og det giver god mening, for en række undersøgelser foretaget af bl.a. Dansk Industri viser, at SMV’er generelt halter efter de store virksomheder i forhold til investeringer i digitale løsninger. Det er der ikke så meget at sige til, mener Espen Molin:

“I en SMV har man typisk fokus på kerneproduktet, og de enkelte medarbejdere har ofte mange kasketter på – og så kan det være svært at overskue at finde de rigtige digitale værktøjer.”

Her kan kompasbank navigator dog være en stor hjælp:

“Det handler om at tage vores kunder i hånden i den digitale jungle. Selvom de fleste har styr på det basale, har de typisk behov for at finde ud af at automatisere eksempelvis udgiftshåndtering – eller at få hjælp til automatiserede, juridiske dokumenter. Det kan også være sådan noget som at forbedre sin digitale tilstedeværelse med en hjemmeside eller en webshop."

kompasbank navigator hjælper dig på vej

Helt konkret fungerer kompasbank navigator som en online B2B markedsplads med en lang række digitale løsninger, der er fordelt på 9 hovedkategorier; administration, bogføring, bæredygtighed, HR, jura, risikostyring, økonomi, salg og markedsføring. Den nemmeste måde at udnytte navigator på, er ved at starte med funktionen ‘Find dit match’, der ud fra nogle få input finder 5-6 relevante løsninger ud fra din virksomheds behov.

“Vi udvælger selv vores partnere og sikrer, at der på tværs af de forskellige kategorier er et bredt værditilbud, så du uanset størrelse og branche kan få dækket dine behov og løftet din forretning videre. Vi vil rigtigt gerne skubbe på digitaliseringen af dansk erhvervsliv, hvorfor vi har valgt, at det er gratis for SMV’erne at bruge platformen,” forklarer Espen Molin.

Foreløbig er der over 50 partnere, men flere kommer løbende til, for der er stor interesse fra virksomhedernes side i at blive en del af navigator. Oplever du stadig, at den digitale jungle virker uoverskuelig, kan du med fordel finde inspiration i nogle af de cases, der også ligger på navigator.

kompasbanks 3 tips til SMV'er

  1. Få først og fremmest styr på de basale ting i virksomhedens administration (fx bogføring, løn og regnskab). De rette digitale værktøjer effektiviserer processerne og giver overskud til din kerneforretning. Se relevante løsninger inden for bogføring og regnskab her.

  2. Opbyg en digital tilstedeværelse via bl.a. hjemmeside og webshop. Det bliver mere og mere vigtigt at kunne møde sine kunder digitalt. Se hvilke partnere der kan hjælpe dig med markedsføring  eller salg og webshops.

  3. Brug en digital løsning til rekruttering og HR – du kan både finde, fastholde og udvikle dine medarbejdere med de rette, digitale værktøjer. Find inspiration og partnere til HR og medarbejdere her.

For yderligere information kontakt venligst

Kasper Kankelborg

Head of Communication & Marketing

kasper@kompasbank.dk

+45 26 13 57 71

Du kan også læse om